სამოდელო გაკვეთილები

 

 გაკვეთილის გეგმა

მასწავლებლის სახელი, გვარი, პირადი ნომერი: ირინა ბერეკაშვილი;

საგანი: მსოფლიო კულტურა (არჩევითი)

გაკვეთილის ტიპი: სამოდელო, გამჭოლი კომპეტენციების განვითარებაზე ორიენტირებული გაკვეთილი.

  თარიღი:  23.04.2019  წელი.

სწავლების საფეხური/კლასი:  საშუალო/ X

მოსწავლეთა რაოდენობა:  7 (სსსმ მოსწავლე არა).

გაკვეთილის თემა:  კულტურა და გენდერი.

გაკვეთილის მიზანი: მოსწავლეები გააცნობიერებენ კულტურის მნიშვნელობას გენდერული როლების ფორმირებასა და სქესთა  შორის ურთიერთობაში. შედარების საფუძველზე აღმოაჩენენ გენდერულ როლებს შორის მსგავსებებსა და განსხვავებებს.

აქტივობის აღწერა

გამოყენებული მეთოდი/მეთოდები

კლასის ორგანიზების ფორმა/ფორმები

სასწავლო რესურსები

დრო (წთ.)

1

კლასში საგაკვეთილო განწყობის შექმნა

მასწავლებელი მოაგვარებს საორგანიზაციო საკითხებს.

ვერბალური;

მთელი კლასი

 

1 წთ

2

გაკვეთილის თემის გაცნობა და მიზნის განსაზღვრა.

მასწავლებელი მოსწავლეებს აცნობს გაკვეთილის თემას და მიზანს.  ასევე გაკვეთილის ტიპს. (გამჭოლი კომპეტენციების განვითარებაზე ორიენტირებული გაკვეთილი).

გააცნობს შეფასების რუბრიკებს.

დანართი 1; 2; №3.

ვერბალური

მთელი კლასი

 შეფასების რუბრიკები.

3 წთ.

3

  პრეზენტაცია

ახალი მასალის ახსნამდე მასწავლებელი ეკითხება: კლასს  არსებობს თუ არა ,,ქალური“ და ,,მამაკაცური“ პროფესიები? მასალა წინასწარ აქვთ მომზადებული საპრეზენტაციოდ-PowerPoint პროგრამასა და A4 ფორმატის ფურცელზე.

მოსწავლეთა პრეზენტაციების მიხედვით მასწავლებელი ავსებს T-სქემას.

პრეზენტაცია

 

მთელი კლასი

ინდივიდუალური

მარკერი, ფლიპჩარტის ფურცელი, კომპიუტერი, პროექტორი.

12 წთ.

4

ინტერაქტიური მინი ლექცია.

მასწავლებელი მოსწავლეებს ესაუბრება კულტურის როლზე გენდერული იდენტობის ფორმირებაში. მოსწავლეების დახმარებით ხსნის

სხვადასხვა საზოგადოებაში

სქესთაშორისი ურთიერთობებისა და გენდერული როლების მსგავსება-განსხვავებაზე.

   ვერბალური

მასწავლებელი

   მთელი კლასი

 

8  წთ.

5

ახალი მასალის განმტკიცება.

მასწავლებელი აჩვენებს ფილმებს: ,,გენდერული როლები“ და ,,ინტერვიუ ბავშვებთან გენდერული როლების შესახებ“.

 

მასწავლებელი

   მთელი კლასი

 

6 წთ.

6

დისკუსია ფილმის შესახებ.

ძველი და ახალი მასალის გამთლიანება. მოსწავლეები უპასუხებენ კითხვას: გავლილი მასალიდან რომელ საკითხებს დაუკავშირებ ამ გაკვეთილში განხილულ თემას? (სავარაუდო პასუხები: საზოგადოება, სოციალიზაცია, იდენტობა და სხვ.).

დისკუსია

ინდივიდუალური

 

10 წთ.

7

გაკვეთილის შეფასება

განმავითარებელი შეფასება

ახსნა-განმარტება

მთელი კლასი

შეფასების რუბრიკა

4 წთ.

8

საშინაო დავალება

გაიხსენეთ მაგალითები ისტორიიდან, ლიტერატურიდან და თანამედროვე რეალობიდან, რომლებშიც ასახულია გენდერული როლების განაწილება სხვადასხვა ეპოქასა და კულტურაში. ჩამოაყალიბე შენი დამოკიდებულება ესეს სახით.

ახსნა-განმარტება

მთელი კლასი

 

1 წთ.

 

გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები:

არჩ.მოფ.კულტ.X/XI/XII.8. მოსწავლეს შეუძლია განიხილოს თანამედროვე სამყაროს კულტურული მრავალფეროვნება და იმსჯელოს კულტურათა თანაბარმნიშვნელოვნებასა და მათ შორის  დიალოგის შესაძლებლობასა და საჭიროებაზე.

შედეგი მიღწეულია, თუ მოსწავლე:

·           მსოფლიო მაგალითების განხილვით გამოავლენს კულტურული მრავალფეროვნების არსს; განასხვავებს და ადარებს ერთმანეთს  კონკრეტულ სოციალურ-კულტურულ ნორმებსა და სტერეოტიპებს;  

·           სხვადასხვა საინფორმაციო წყაროზე დაყრდნობით აკვირდება მსოფლიოში მიმდინარე პოლიტიკურ პროცესებს კულტურათა დიალოგის კონტექსტში და უკავშირებს მათ რეალურ შედეგებს. განიხილავს დიალოგს, როგორც კონფლიქტების პრევენციის საშუალებას;

შეფასება:  განმავითარებელი

ხელმოწერა:                         /ი.ბერეკაშვილი/

თარიღი:  23.04. 2019  წელი.

 

  პრეზენტაციის შეფასების რუბრიკა                                                             დანართი №1

 

1

2

3

4

5

6

7

საინტერესო შესავალი (პრობლემის იდენტიფიცირება)

 

 

 

     

 

 

 

კვლევების/ნაშრომის წარმოჩენის უნარი

 

 

 

 

 

 

 

შემოქმედებითი უნარი

 

 

 

 

 

 

 

პრობლემის გადაჭრის გზების შეთავაზება

 

 

 

 

 

 

 

თემის გასაგებად წარმოდგენა (ლოგიკური ჯაჭვი)

 

 

 

 

 

 

 

საუბარი (გამართულობა, ტემბრი)

 

 

 

 

 

 

 

თვალსაჩინოებების გამოყენება

 

 

 

 

 

 

 

აუდიტორიასთან კონტაქტი

 

 

 

 

 

 

 

ინფორმაციის ფლობის უნარი (ადეკვატური კითხვა-პასუხი)

 

 

 

 

 

 

 

დროის ლიმიტის დაცვა

 

 

 

 

 

 

 

 

დანართი №2

diskusiis Sefasebis rubrika                                          


kriteriumebi

III done - მაღალი

II done - საშუალო

I done - დაბალი

mosmena

 

yovelTvis usmens da

Tvalyurs adevnebs

orators

 

xSirad usmens da uyurebs

orators

 

iSviaTad usmens da

uyurebs orators

saubari

 

mkafiod metyvelebs da

uyurebs msmenelebs

 

ZiriTadad metyvelebs

gasagebad da uyurebs

msmenelebs

 

Mmetyvelebs aramkafiod,

Mmsmenelebs uWirT gageba

araverbaluri

komunikacia

SeuZlia efeqturad aRiqvas da gamoiyenos araverbalurikomunikaciis formebi (TvaliT, JestebiT, gamometyvelebiT, xmiT)

XSirad SeuZlia daamyaros araverbaluri kontaqti

iSviaTad iyenebs araverbalurkomunikaciis formebs

monawileoba

 

amJRavnebs interess

diskusiis Temisadmi

saWirokomentarebiTa da

azris gamoTqmiT.

 

ZiriTadad gamoxatavs

interess. komentarebi

da mosazrebebi

yovelTvis araa TemasTan

dakavSirebuli.

 

Mmcire interesi aqvs.

Aar gamoxatavs an ver ukavSirebs Tavis

mosazrebebs sadiskusio

Temas

kooperacia

TanamSromlobs TanaklaselebTan, aclis sxvebs azris gamoTqmas da icavs diskusiis wesebs

ZiriTadad TanamSromlobs TanaklaselebTan, zogjer erTveba sxvis saubarSi, ZiriTadad icavs diskusiis wesebs

iSviaTad TanamSromlobs da icavs diskusiis wesebs

mosazrebis argumentireba

 

mosazreba originaluria

da gamyarebulia faqtebiT

 

mosazrebebis

gasamyareblad

gamoyenebulia sadavo

faqtebi da cnebebi

 

Mmosazreba moklebulia

logikurkavSirs

sakiTxTan da ar aris gamyarebuli faqtebiT


დანართი 3

 

გაკვეთილში ჩართულობის შეფასების რუბრიკა

 

ქულები და კრიტერიუმები

მაღალი

საშუალოზე მაღალი

საშუალო

დაბალი

აქტიური მონაწილეობა

ყოველთვის მონაწილეობს  და ხშირად წარმართავს კიდეც საკლასო მსჯელობას

ყოველთვის მონაწილეობს

ხშირად მონაწილეობს

იშვიათად  ან საერთოდ არ მონაწილეობს

გამართული და სწორი მეტყველება

გამართულად მეტყველებს, აქვს მდიდარი ლექსიკა და შემოქმედებითად იყენებს ენობრივ–გამომსახველობით საშუალებებს

გამართულად მეტყველებს და იყენებს მართებულ სინტაქსურ და გრამატიკულ კონსტრუქციებს

იცავს მართლმეტყველების ელემენტარულ წესებს. მეტ–ნაკლებად გამართულად საუბრობს

არ იცავს მართლმეტყველების ელემენტარულ წესებს

საკუთარი აზრის დასაბუთებულად წარმოდგენა

ყოველთვის დამაჯერებლად და არგუმენტირებულად წარმოადგენს თავის მოსაზრებას

თითქმის ყოველთვის ასაბუთებს საკუთარ მოსაზრებას

სირად ახერხებს საკუთარი აზრის დასაბუთებას

უჭირს გამართულად საუბარი, ხშირად ვერ ასაბუთებს საკუთარ აზრს

სხვისი აზრის პატივისცემის დემონსტრირება

 

 

 

 

უსმენს სხვებს და საკუთარ მოსაზრებას გამოთქვამს მოსმენილზე დაყრდნობით. კორექტულია და ამჟღავნებს სხვისი აზრის მიმართ პატივისცემა

უსმენს სხვებს და საკუთარ მოსაზრებას გამოთქვამს მოსმენილზე დაყრდნობით.

უსმენს სხვებს და აცდის საუბრის დამთავრებას

არ უსმენს სხვებს

და არ აცდის საუბრის დამთავრებას

ძირითადი საკითხების ინტეგრირება

 

 

 

წარმოაჩენს საკუთარ დამოკიდებულებას ინტეგრირებული საგნების ცოდნასთან

წარმოდგენილი საკითხების დაკავშირებაში უშვებს მცირე უზუსტობებს

ნაწილობრივ აკავშირებს ერთმანეთთან წარმოდგენილ საკითხებს

უჭირს ან ვერ აკავშირებს ერთმანეთთან მასალებს


მოსწავლეზე დაკვირვების სააღრიცხვო ცხრილი

კლასი: X                                                                            თარიღი: 23 აპრილი 2019 წელი

მასწავლებელი: ირინა ბერეკაშვილი                       საგანი: მსოფლიო კულტურა

დრო: 45 წთ.

მოსწავლის სახელი, გვარი

საინტერესო შესავალი (პრობლემის იდენტიფიცირება)

ნაშრომის წარმოჩენის უნარი, მოსაზრების არგუმენტირება

შემოქმედებითი უნარი

აქტიური მონაწილეობა

თემის გასაგებად წარმოდგენა

გამართული და სწორი მეტყველება

მოსმენა

მონაწილეობა

აუდიტორიასთან კონტაქტი

ინფორმაციის ფლობის უნარი

დროის ლიმიტი

1


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


გაკვეთილის გეგმა

მასწავლებლის სახელი, გვარი, პირადი ნომერი: ირინა ბერეკაშვილი; 

საგანი: სახელმწიფო და სამართალი (არჩევითი)

გაკვეთილის ტიპი: სამოდელო, პრობლემაზე ორიენტირებული გაკვეთილი.

  თარიღი:  26.03.2019  წელი.

სწავლების საფეხური/კლასი: საშუალო/ XI

მოსწავლეთა რაოდენობა: 10 (სსსმ მოსწავლე არა).

გაკვეთილის თემა: საქართველოს დამოუკიდებლობის დეკლარაციები 1918 წლის 26 მაისს და 1991 წლის 9 აპრილს. (შედარებითი ანალიზი).

გაკვეთილის მიზანი: მოსწავლეები იმსჯელებენ რამდენად მნიშვნელოვანი იყო საქართველოს დამოუკიდებლობის აღდგენა XX საუკუნეში ორჯერ. შეაფასებენ რუსეთის გავლენას საქართველოს ისტორიაში. სახელმწიფოებრიობის დაკარგვის მორალურ-პოლიტიკურ თუ სხვა შედეგებისადმი დამოკიდებულებას.

აქტივობის აღწერა

გამოყენებული მეთოდი/მეთოდები

კლასის ორგანიზების ფორმა/ფორმები

სასწავლო რესურსები

დრო (წთ.)

1

კლასში საგაკვეთილო განწყობის შექმნა

მასწავლებელი მოაგვარებს საორგანიზაციო საკითხებს.

ვერბალური;

მთელი კლასი

 

1 წთ

2

გაკვეთილის თემის გაცნობა და მიზნის განსაზღვრა.

მასწავლებელი მოსწავლეებს აცნობს გაკვეთილის თემას და სთხოვს მათ გამოთქვან ვარაუდები. თემიდან გამომდინარე განსაზღვრონ რა შეიძლება იყოს გაკეთილის მიზანი. ვარაუდების გამოთქმის შემდეგ მასწავლებელი შეაჯამებს მოსწავლეთა პასუხებს და განუმარტავს გაკვეთილის თემას და მიზანს. ასევე გაკვეთილის ტიპს. (პრობლემაზე ორიენტირებული გაკვეთილი).

გააცნობს შეფასების რუბრიკებს.

დანართი 1; 2.

ვერბალური

მთელი კლასი

ფლიპჩარტის ფურცელი, მარკერი, შეფასების რუბრიკები.

4 წთ.

3

 წინარე ცოდნის გააქტიურება

წინარე ცოდნის გააქტიურების მიზნით მასწავლებელი მოსწავლეებს დაუსვამს სხვადასხვა დონის და ტიპის შეკითხვებს:

1)                 რა გავლენა მოახდინა საქართველოსთვის 1917 წლის

 რუსეთის თებერვლის რევოლუციამ და ოქტომბრის გადატრიალებამ?

2)                 რა იყო საქართველოს დამოუკიდებლობის ხელმეორედ აღდგენის ძირითადი მიზეზი 1991 წლის 9 აპრილს?

3)                 რატომ არ მიმართა მშვიდობიან ხერხს საბჭოთა მთავრობამ 1989 წლის 9 აპრილს?

4)                 როგორი პოლიტიკური ვითარება იყო რუსეთში 1918 წელს? 1991 წელს?

ვერბალური

კითხვა/პასუხი

მთელი კლასი

 

8 წთ.

4

ისტორიული წყაროს ანალიზი

მასწავლებელი მოსწავლეებს დაურიგებს ისტორიულ წყაროებს, მისცემს ინსტრუქციას და განუსაზღვრავს დროს.

დანართი 4;5.

კლასი წინასწარ გაყოფილია ორ ჯგუფად.

I  ჯგუფი- ისტორიული წყაროს მიხედვით შეაფასონ რუსეთსა და საქართველოს შორის 1920 წლის 7 მაისის ხელშეკრულების პირობები.

II ჯგუფი- ისტორიული წყაროს მიხედვით შეაფასონ საქართველოში მიმდინარე პროცესები 1991-1995 წლებში.

წყაროს ანალიზი

ჯგუფური მუშაობა

 

დამატებითი ისტორიული წყარო, რუკა, A4ფურცელი, პასტა.

11 წთ.

5

მოსწავლეთა ნამუშევრების პრეზენტაცია.

პრეზენტაცია

ინდივიდუალური

 

6 წთ.

6

მასალის სიღრმისეული წვდომა.

მასწავლებელი განსაზღვრავს სადისკუსიო კითხვას: რატომ არის დღეს უპერსპექტივო საქართველო-რუსეთის ურთიერთობის აღდგენა?

დისკუსია

ინდივიდუალური

 

12 წთ.

7

გაკვეთილის შეფასება

განმავითარებელი შეფასება

მოსწავლეზე დაკვირვების სააღრიცხვო ცხრილით.

დანართი №3

ახსნა-განმარტება

მთელი კლასი

შეფასების რუბრიკა

2 წთ.

8

საშინაო დავალება

მოიძიეთ მასალები 2008 წლის 8 აგვისტოს საქართველო-რუსეთის ომის შესახებ და დაწერეთ მოკლე თხზულება.

ახსნა-განმარტება

მთელი კლასი

 

1 წთ.

გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები:

არჩ. სახ. სამ.  XI\XII. 4. ახასიათებს  ქართულ სახელმწიფოს.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:

·         გამოყოფს ქართული სახელმწიფოებრიობის განვითარების ძირითად ეტაპებს;

·         ადარებს ერთმანეთს სხვადასხვა ისტორიულ ეპოქაში არსებულ ქართულ სახელმწიფოებს;

·         ახასიათებს თანამედროვე ქართული სახელმწიფოს მმართველობის ფორმას;

·         ახასიათებს თანამედროვე ქართული სახელმწიფოს ტერიტორიულ მოწყობას;

·         ახასიათებს საქართველოში არსებულ მმართველობით სტრუქტურებს;

·         მსჯელობს თანამედროვე ეტაპზე ქართული სახელმწიფოებრიობისათვის აქტუალურ პრობლემებზე.

შეფასება:  განმავითარებელი

ხელმოწერა:                         /ი.ბერეკაშვილი/

თარიღი:  26.03. 2019  წელი.

 

     პრეზენტაციის შეფასების რუბრიკა                                                         დანართი №1

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

საინტერესო შესავალი (პრობლემის იდენტიფიცირება)

1

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

კვლევების/ნაშრომის წარმოჩენის უნარი

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

შემოქმედებითი უნარი

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

პრობლემის გადაჭრის გზების შეთავაზება

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

თემის გასაგებად წარმოდგენა (ლოგიკური ჯაჭვი)

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

საუბარი (გამართულობა, ტემბრი)

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

თვალსაჩინოებების გამოყენება

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

აუდიტორიასთან კონტაქტი

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ინფორმაციის ფლობის უნარი (ადეკვატური კითხვა-პასუხი)

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

დროის ლიმიტის დაცვა

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ჯამი

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

დანართი №2

diskusiis Sefasebis rubrika      

                    

kriteriumebi

III done - მაღალი

II done - საშუალო

I done - დაბალი

mosmena

 

yovelTvis usmens da

Tvalyurs adevnebs

orators

 

xSirad usmens da uyurebs

orators

 

iSviaTad usmens da

uyurebs orators

saubari

 

mkafiod metyvelebs da

uyurebs msmenelebs

 

ZiriTadad metyvelebs

gasagebad da uyurebs

msmenelebs

 

Mmetyvelebs aramkafiod,

Mmsmenelebs uWirT gageba

araverbaluri

komunikacia

SeuZlia efeqturad aRiqvas da gamoiyenos araverbalurikomunikaciis formebi (TvaliT, JestebiT, gamometyvelebiT, xmiT)

XSirad SeuZlia daamyaros araverbaluri kontaqti

iSviaTad iyenebs araverbalurkomunikaciis formebs

monawileoba

 

amJRavnebs interess

diskusiis Temisadmi

saWirokomentarebiTa da

azris gamoTqmiT.

 

ZiriTadad gamoxatavs

interess. komentarebi

da mosazrebebi

yovelTvis araa TemasTan

dakavSirebuli.

 

Mmcire interesi aqvs.

Aar gamoxatavs an ver ukavSirebs Tavis

mosazrebebs sadiskusio

Temas

kooperacia

TanamSromlobs TanaklaselebTan, aclis sxvebs azris gamoTqmas da icavs diskusiis wesebs

ZiriTadad TanamSromlobs TanaklaselebTan, zogjer erTveba sxvis saubarSi, ZiriTadad icavs diskusiis wesebs

iSviaTad TanamSromlobs da icavs diskusiis wesebs

mosazrebis argumentireba

 

mosazreba originaluria

da gamyarebulia faqtebiT

 

mosazrebebis

gasamyareblad

gamoyenebulia sadavo

faqtebi da cnebebi

 

Mmosazreba moklebulia

logikurkavSirs

sakiTxTan da ar aris gamyarebuli faqtebiT


                                                                                                               დანართი №3

მოსწავლეზე დაკვირვების სააღრიცხვო ცხრილი

კლასი: XI                                                                   თარიღი: 26 მარტი 2019 წელი

მასწავლებელი: ირინა ბერეკაშვილი           საგანი: სახელმწიფო და სამართალი

დრო: 45 წთ.

მოსწავლის სახელი, გვარი

საინტერესო შესავალი (პრობლემის იდენტიფიცირება)

კვლევების/ნაშრომის წარმოჩენის უნარი, მოსაზრების არგუმენტირება

შემოქმედებითი უნარი

პრობლემის გადაჭრის გზების შეთავაზება

თემის გასაგებად წარმოდგენა

საუბარი

მოსმენა

მონაწილეობა

კოოპერაცია

აუდიტორიასთან კონტაქტი

ინფორმაციის ფლობის უნარი

დროის ლიმიტი

 

1

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          დანართი 4

საქართველო-რუსეთის 1920 წლის 7 მაისის ხელშეკრულება

     ,,რუსეთის სოციალისტური ფედერაციული საბჭოთა რესპუბლიკის მთავრობისა და საქართველოს დემოკრატიული მთავრობის შეთანხმების შესაბამისად

მუხლი 1 . რუსეთის სოციალისტური ფედერაციული საბჭოთა რესპუბლიკის მიერ გამოცხადებული ხალხთა თვითგამორკვევის უფლების პრინციპიდან გამომდინარე, რომელიც იმ სახელმწიფოსაგან სრულ გამოყოფასაც კი გულისხმობს, რომლის შემადგენლობაშიც ისინი შედიან, რუსეთი უსიტყვოდ ცნობს საქართველოს სახელმწიფოს დამოუკიდებლობას და ნებაყოფლობით ამბობს უარს ყოველმხრივ სუვერენულ უფლებებზე, რომლებიც რუსეთს ქართველი ხალხის და მიწის მიმართ ჰქონდა.

მუხლი 2. რუსეთი უარს ამბობს საქართველოს საშინაო საქმეებში ყოველგვარ ჩარევაზე.

მუხლი 5. აღიარებს რა რუსეთის მიერ ამიერიდან საქართველოს ტერიტორიაზე ყოველგვარი სამხედრო ოპერაციების სამხედრო ძალების ყოფნის , ან ისეთი მოქმედებების დაუშვებლობას, რომელთაც საქართველოს ტერიტორიაზე შექმნან პირობები, რომლებიც მის დამოუკიდებლობას დაემუქრება ან საქართველოს ტერიტორიას გადააქცევს რუსეთის საბჭოთა სოციალისტური ფედერაციული რესპუბლიკის ან მისი მოკავშირე სახელმწიფოების წინააღმდეგ მიმართული ოპერაციების ბაზად, საქართველო იღებს ვალდებულებას:

1.       დაუყოვნებლივ განაიარაღოს საქართველოს ტერიტორიაზე მყოფი, თუ ასეთები არსებობენ ან მომავალში მისი საზღვრების გადაკვეთას დააპირებენ, სამხედრო და სამხედრო-საზრვაო ნაწილები, გუნდები და ჯგუფები, რომლებიც რუსეთის ან მისი ნაწილის, მთავრობის წარმომადგენლის როლზე პრეტენზიას აცხადებენ.

5.  მიიღოს ზომები საქართველოს ტერიტორიიდან ყოველგვარი სახის ჯარების და სამხედრო რაზმების გასაყვანად, რომლებიც არ შედიან საქართველოს სამთავრობო ჯარების შემადგენლობაში.

6.  მიიღოს ზომები რათა ამიერიდან არ დაუშვას საქართველოს ტერიტორიაზე ჯარებისა და სამხედრო რაზმების ყოფნა.

8. არ დაუშვას თავის ტერიტორიაზე წარმომადგენლობები და თანამდებობის პირები, ორგანიზაციები და ჯგუფები, რომლებიც მიზნად ისახავენ რუსეთის მთავრობის დამხობას.

მუხლი 6.  რუსეთი იღებს ვალდებულებას, არ დაუშვას თავის ტერიტორიაზე იმ ჯგუფებისა და ორგანიზაციების ყოფნა და საქმიანობა, რომლებიც პრეტენზიას აცხადებენ საქართველოს ან მისი ნაწილის მთავრობის როლზე.

       ამ ხელშეკრულებას თანდართული აქვს ორმუხლიანი საიდუმლო დამატება, რომლის თანახმადაც, საქართველოს მთავრობა იღებდა ვალდებულებას, რომ ქვეყნის ტერიტორიაზე მოქმედ კომუნისტურ ორგანიზაციების საქმიანობას ხელს არ შეუშლიდა და არ განახორციელებდა მათზე რეპრესიებს. მეტიც, უზრუნველყოფდა კომუნისტური ყრილობების ჩატარებასა და პრესის თავისუფლებას. ანუ სახელმწიფო ახდენდა კომუნისტური პარტიის ლეგალიზაციას. საიდუმლო გრიფი საქართველოს მთავრობის შიშმა გამოიწვია და ეს შიში უსაფუძვლო არ იყო. რადგანაც იმ დროისთვის ბევრი ანტიკომუნისტურად განწყობილი ადამიანი იყო ქვეყანაში.


                                                                                                                                   დანართი 5

საქართველო XX საუკუნის 90--იან წლებში

    ,,1991 წლის მეორე ნახევარში ზვიად გამსახურდიას მთავრობის წინააღმდეგ დაიწყო საპროტესტო აქციები: საზოგადოების ნაწილი ოპოზიციაში აღმოჩნდა. დაპირისპირებამ მეტად მწვავე ხასიათი მიიღო დეკემბრის ბოლო დეკადაში. საქართველოში გაჩარდა სამოქალაქო ომი. 1992 წლის 6 იანვარს ზ.გამსახურდია თავისი მომხრეებით იძულებული გახდა, დაეტოვებინა საქართველო. ორი თვის მანძილზე ქვეყანა იმართებოდა ე.წ. ,,სამხედრო საბჭოს“ მიერ, რომლის შემადგენლობაშიც შედიოდნენ: ყოფილი პრემიერ-მინისტრი თენგიზ სიგუა, ყოფილი თავდაცვის მინისტრი თენგიზ კიტოვანი და სამხედრო გაერთიანება ,,მხედრიონის“ ლიდერი ჯაბა იოსელიანი.

    1992 წლის მარტში მარტში ქვეყანაში ჩამოვიდა ედუარდ შევარდნაძე, იგი სათავეში ჩაუდგა ,,სახელმწიფო საბჭოს“.

   1993 წელს უკვე დე ფაქტო დაკარგულ სამხრეთ ოსეთის რეგიონს  (სამაჩაბლოს) დაემატა აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკაც, რომელმაც რუსეთის საჯარისო დანაყოფებისა და ჩრდილო კავკასიის ხალხთა კონფედერაციის მხარდაჭერით და უშუალო დახმარებით ქართულ მხარესთან სამხედრო კონფლიქტის შემდეგ გაწყვიტა ურთიერთობა საქართველოსთან და დამოუკიდებლობა გამოაცხადა, თუმცა მსოფლიო აღიარება ვერ მოიპოვა, ისევე როგორც სამხრეთ ოსეთმა.

    1995 წელს  მიღებული იქნა საქართველოს კონსტიტუცია. ამავე წელს ჩატარდა საპრეზიდენტო და საპარლამენტო არჩევნები. საქართველოს პრეზიდენტად აირჩიეს ედუარდ შევარდნაძე. ის საქართველოს ხელმძღვანელობდა 2003 წლის 23 ნოემბრამდე ‘’.

 

                                                                                                              

 

 

 

 


 

No comments:

Post a Comment